mhagby.blogg.se

Kauai

Publicerad 2012-11-13 08:14:12 i Allmänt,

Här får ni en liten uppdatering om vad som hänt de senaste tio dagarna jag varit på Kauai. När vi kom dit fick vi höra att vi skulle bo på en bondgård. Allvarligt. Jag fick en sån chock när vi kom fram att jag trodde jag drömde. Det var det vackraste stället jag någonsin varit på. Det var ett gigantiskt hus som blev färdigbyggt i Juli. Det ska vara för barn. Lite som ett retreat center. För barn. Utsikten var över en massa gräs, träd och berg. Vackert!! Och allt i huset var så fint. Möblerna var i vackert trä, och specialdesignade lampor och allt möjligt. Från Bali eller något. Jag ska försöka lägga ut bilder på facebook så ni får se hur det såg ut för jag känner inte att jag förklarar så bra. 
Men av någon anledning var jag på skithumör. Jag kände hur gamla tankemönster började komma tillbaka. Att jag var jobbig, oomtyckt och bara en irriterande människa. Jag vet inte ens varför jag kände så. Och det gör mig automatiskt rätt tyken och bara stänger ute alla. Så när vi satt och skulle berätta våra drömmar för denna resan så sa jag vad jag kände och bad om ursäkt för om jag var tyken mot dom. Så fort jag sagt det så släppte det. Jag kände mig som vanligt igen. Så konstigt, men också så uppenbart. Det är helt enkelt viktigt att öppna sig för människor runt omkring sig, och det är väl det jag har fått övat mest på under hela min tid här tror jag. 
 
Under resan har vi varit på några grillkvällar på stränder, vi har varit på två hajker. En till ett vattenfall, det var stört vackert och högt över förväntan! Så jag har nu badat i ett vattenfall i skogen på Kauai. Najs. Vi har haft quiet time och bibelstudier runt hela Efesierbrevet, mycket bra brev får jag erkänna.
Vi har plockat guava, citroner, grapefrukter och bananer runt om huset. Det var helt fantastiskt att bara gå runt till olika träd och plocka och äta frukter, med utsikt över bergen och inte ett enda ljud från något annat än naturen. Bananerna var syrligare än de man köper. Mycket godare. 
Vi har varit högt uppe i bergen på en lägergård och hjälpt till och städa. Underbara utsikter under hela vägen upp! Jag har försökt lära mig bodysurfa, kul! Det innebär att man åker med vågen in till stranden ungefär. Vi har övat på profetiska grejer. Bett mycket! Lovsjungt kring lägereld nästan varje kväll. Annars inne i vårat biorum i huset (ja, ett biorum i våran lilla "bondgård"). Har lyssnat på skrikande åsnor mitt i natten, försökt fånga tuppar. Det är fullt av dem över hela ön. Campat på stranden två nätter. En natt sov jag på stranden med min sovsäck och några andra. Varje natt har varit stört stjärnklar! Så jag har legat mycket på stranden och bara kollat upp på stjärnorna. Vi har delat pinsamma historier. En var så rolig att jag tror jag kommer berätta den för varenda människa när jag kommer hem! Jag sitter just nu och väntar på att Emelie ska vakna så hon kan ringa och jag kan berätta historian för henne. Eftersom vi båda har humor som 3 åringar enligt andra systrar..! 
Vi fick åka på äventyr med ögonbindel. Blev avsläppta någonstans med en lista på saker vi skulle göra och sedan en plats vi skulle ta oss till en viss tid. Vi skulle göra saker som:
Hjälpa någon
Ge någon en hårlippning/massage
Ge någon mat
Dela en historia med den vi liftade med
Fånga en kyckling
Sätta en STN sticker på ett kreativt ställe
Få en främling att skratta
Vi hamnade med en kille under hela dagen som sa sig vara kristen, men verkade ha tagit lite grejer från olika religioner och satt ihop det till vad han trodde var kristendom. Han ville lära oss allt, men jag blev inte så värst påverkad av hans konstiga idéer, haha. 
Jag har spelat mänsklig bowling i strömt vatten. Lyssnat på vittnesbörd från Sayler. Kastat ägg fram och tillbaka tills det sprack. De andra fick även stå på en pall, knäcka ägg och försöka träffa en kopp en annan som låg under hade i munnen. Jag ville inte riktigt vara med på den leken.. Jag har gått i lite affärer. Pratat med en kvinna som hette Janine som hade en butik i Hanalei. Hon hade förlorat sin mamma för tre och ett halvt år sedan. Och ett halvår senare förlorat sin son, som var hennes enda barn. Vi tjejer har blivit uppvaktade en hel dag av killarna. De lagade all mat, serverade oss, köpte en present och runt lägerelden talade de om för oss hur bra vi var. Det var en riktigt bra dag då man fick känna sig uppskattad! Vi var i en kyrka vars lokal var en gammal biosalong, mötet var riktigt bra och det påminde om Gilead, så det gillade jag!
Sista kvällen hade vi en festmåltid för det andra teamet också och även andra människor vi träffat under resan och bjöd in. 
 
Så det var lite om denna resan. Ska som sagt försöka lägga ut lite bilder, men min dator har bestämt sig för att vara lite krånglig på just den biten så vi får väl se hur det går med det! 
Kram!
 

Kommentarer

Postat av: Lynsan

Publicerad 2012-11-14 19:40:03

Vilken härlig, spännande, annorlunda vecka. Men även vardagen som du är i nu är också något alldeles speciellt. Att komma till Hawaii var en omöjlig tanke när jag var barn. Där var "paradiset".

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela